Літературне читання

   Сьогоднішнє суспільство має потребу у високоосвічених  та ініціативних молодих людях, здатних творчо реформувати  суспільство, збільшити інтелектуальний потенціал країни, відновити її культуру.
    Читання – це складний процес, який потребує постійної уваги, напруження усіх розумових сил, а головне – бажання. Суспільство, яке читає,є суспільством  мислячим .

Гігієна читання
1.      Книга має бути від очей на відстані 30 сантиметрів.
2.      Світло має падати з лівого боку.
3.      Бери книгу чистими руками
4.      Не можна читати під час їжі, щоб не забруднити книгу.
Та й для травлення погано.
5.      Обгортай книгу, не забрудниться обкладинка.
6.      Не читай у ліжку – зіпсуєш зір!
7.      Не читай під час руху !
8.      Не можна читати на сонці.
9.      Не малюй і не пиши в книзі.
10.    Не можна закладати олівці у книгу.
11.    Зроби собі закладку і користуйся нею.
12.    Перегортаючи сторінки, не слинь палець.

Види читання:
1.      Читання-перегляд.
Дає загальне уявлення про зміст книги за допомогою: титульного листа, анотації, заголовка книги, змісту, передмови, післямови.
2.      Повне читання.
Уважно прочитують увесь текст, але при цьому не роблять ніяких записів.
3.      Вибіркове читання.
Зосереджено читають лише окремі місця.
4.      Поглиблене читання.
Уявляють та засвоюють прочитане.
Читаючи, роблять різного роду виписки.
Обдумують, чого нового навчила книга.
При читанні художніх творів:
- Читай уважно, зосереджено, нічого не пропускаючи.
- Осмислюй прочитане, перечитуй ще раз епізоди, які тебе схвилювали.
- Уявляй зображені автором картини.
- Співпереживай разом з героями книжки.
- Стеж за мовою, зверни на особливості побудови твору.
- Не читай швидко, поверхово, «ковтаючи», поверхове читання послаблює пам’ять.        


Як самостійно працювати з підручником
•        Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумуючись у його зміст.
•        Працюй завжди з ручкою або олівцем у руках.
•        Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки й записи.
•        Поділи подумки текст на частини і знайди основну думку.
•        Читаючи текст, пов'язуй його з часом, картою, графіками, схемами підручника.
•        Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншими.
•        Складай короткий усний (письмовий) план прочитаного.
•        Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене в кінці параграфа.
•        Привчай себе до самоконтролю: обов'язково перекажи вголос або про себе заданий матеріал, спочатку по частинах, а потім у цілому весь параграф. Роби це так, щоб словам було тісно, а думкам – просторо.
•        Завжди виконуй домашні завдання.
•        Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй над книжкою систематично і наполегливо.
Висловлюючи думку:
1.      З'ясувати, що треба довести.
2.      Виявити важливість того, що треба довести.
3.      Визначити власну позицію.
Підібрати в певній послідовності аргументи, докази.



Як запам’ятати те, що читаєш?
1. Перш за все треба бути максимально спокійним. Інакше тобі важко буде сконцентруватися. Читай уважно!
2. Читай з олівцем в руках і відзначай важливі положення, які б ти хотів запам’ятати.
3. Щоб запам’ятати смисл тексту, який здається надто важким, спробуй такий спосіб: уважно читай кожну фразу і переписуй її на свій манер, у своєму стилі. Якомога простіше, хай навіть і багатослівно. Під час повторного читання власного тексту ти з здивуванням з’ясуєш, що смисл тексту не такий складний.
4. Повторення перед сном або зранку відразу після пробудження є найефективнішим класичним способом запам’ятовування.
5. Часто повторюй матеріал. Через 24 години після першого заняття ти забуваєш найбільшу частину вивченого тексту. Тому перше повторення вивченого має відбутися не пізніше ніж через 24 години. Але не повторюй і раніше ніж через 5-6 годин після першого вивчення (закон Жорста). Відпрацюй свій власний оптимальний ритм повторень.


Як готувати завдання з позакласного читання

•      Розглянь уважно обкладинку і титульний аркуш книги.
•        Прочитай прізвище автора, назву книги, видавництво.
•        Прочитай передмову або вступ.
•        Щодня по главах читай книгу, уважно розглядай ілюстрації, залишай закладки серед сторінок, які б ти хотів прочитати своїм товаришам.
•        Коротко перекажи зміст прочитаної книги в домашньому крузі.
•        Запиши про прочитану книгу в читацький щоденник, вказавши автора, заголовок і короткий зміст книги.
•        Яскраво оформи карточку-відгук, вказавши на лицьовій її стороні прізвище і ініціали автора, серію книги, її заголовок, прізвище художника-ілюстратора, назву видавництва, кількість сторінок. На зворотному боці напиши, чому ти радиш прочитати її своїм товаришам.

Поради батькам щодо читання дітей
1. Починаючи від народження дитини, постійно купуйте книги.
2. Створіть вдома власну бібліотеку.
3. Поповнюйте періодично домашню бібліотеку літературою, відповідно до віку вашої дитини.
4. Прищепляйте дитині любов до книги.
5. Виховуйте бережливе ставлення до книги.
6. Контролюйте читання дитини.
7. Вчіть переказувати прочитаний твір.
8. Вчіть дитину вибирати книгу за її уподобаннями.
9. Виховуйте бібліотечну культуру дитини


ЯК ДОМОГТИСЬ ОПТИМАЛЬНОЇ ШВИДКОСТІ ЧИТАННЯ
Кілька практичних порад для батьків молодших школярів
1.      Важлива не тривалість , а частота тренувальних вправ.  Пам'ять людини налаштована так,що  запам’ятовується не те, що постійне, а те , що миготить: тобто то є, то немає. Тому всі тренувальні вправи треба проводити короткими порціями, але зі значною частотою. Не можна казати : «Поки не прочитаєш, із-за столу не виходь».  Для першокласника достатньо домашнього тренування трьома порціями по п’ять хвилин.
2.      Читання, що дзижчить, було основним елементом при навчанні  у школі В.Сухомлинського. Це таке читання, коли дитина читає вголос, напівголосно, зі своєю швидкістю протягом п’яти хвилин
3.      Добрі наслідки дає читання перед сном. Останні події дня фіксуються емоційною пам’яттю , й вісім годин сну людина знаходиться під їх впливом. Тому радимо дитині прочитати вірш на ніч і книгу покласти під подушку.   Це означає одне : останнє враження дня залишається  в пам’яті на всю ніч.
4.      Якщо дитина не любить читати , то їй необхідний такий режим читання, що щадить : дитина прочитає 1-2 стрічки й отримує короткочасний відпочинок.  Таку можливість дають книжки з великими картинками й одним – двома реченнями внизу.
5.      Розвиток техніки читання гальмується через слабку оперативну пам'ять .  дочитавши до четвертого слова, учень уже не пам’ятає перше. Професор І.Федоренко рекомендує такі вправи : багаторазове читання, читання будь-якого тексту в темпі скоромовки, виразне читання з переходом на незнайому частину.
6.      Вправа «Блискавка» полягає в чергуванні читання в комфортному режимі з читанням на максимально доступній швидкості. За командою «Блискавка» дитина читає із прискоренням протягом 20 сек. спочатку, потім тривалість збільшити до двох хвилин.
7.      Вправа «Буксир» . Дорослий читає зі швидкістю, доступною дітям, а діти намагаються читати про себе, стежити та встигати за дорослим. Перевірку проводити шляхом раптової зупинки.
8.      Вправа «Хто швидше?».  На столі лежать картки зі статтею. Треба знайти конкретну пропозицію в одній із карток, ковзаючи по тексту.
9.      Вправа «Губи» використовується з метою чіткого розмежування дітьми читання про себе та читання  вголос, а також активного зовнішнього промовляння при читанні. За командою «Читати про себе» діти прикладають палець лівої руки до щільно притих губ.
Таким чином , батьки можуть вибрати одну з форм або чергувати дані форми та методи роботи, щоб постійно підтримувати читацький інтерес молодшого школяра.

Немає коментарів:

Дописати коментар