Українська мова




Рекомендовані завдання Міжнародного дитячого конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика
3      клас
 Варіант 1
1.Склади та запиши речення, підкресли в ньому головні члени.      (2 бали)
2.Побудуй звукові моделі слів.
                                          (Кожна правильно побудована модель – 1 бал)        
Лінійка, зіронька.
3.Склади та запиши текст – опис природи восени. Добери до нього заголовок.                        
                                                                                            (Від 8 до 12 балів)                                                                                                   
4.Добери якомога більше прикметників до слова учень.
                                                      (Кожне правильно дібране слово – 1 бал)
5.Розбери за будовою слова.        (Кожне правильно розібране слово – 1 бал)
Весняний, листочка, сніжок.
6.Склади розповідь за початком.         (Максимальна кількість балів – 30)
Я мрію про…
 Варіант 2
1.Склади та запиши текст опис «Прийшов на землю листопад».
                                                                                            (Від 8 до 12 балів)
2.Добери якомога більше прикметників до слова учениця.
                                                              (Кожне правильно дібране слово 1 бал)
3Дайте визначення поняттям :                                                     (5 балів)
Холодильник –
Бібліотека –
Байдужість –
4.Обєднайте подані слова одним загальним :                              (5 балів)
Поезія, музика, кіно, живопис –
Лондон, Москва, Берлін, Токіо –
5.Побудуй звукові моделі слів.                                                             (2 бали)
Апельсин, комбайнер –
6.Склади синонімічні пари.                                                              (6 балів)


Мати слушність
Затамувати подих
Дати відсіч
Марна справа
Відбити напад
Бути правим
Робити даремно
Завмерти


                                                         Варіант 3
1.Складіть і запишіть текст – розповідь за поданим початком (6-8 речень).           
Іван і Степан – товариші. Вони живуть в одному будинку, вчаться в одному класі. Одного разу…Придумайте заголовок.             (10 балів)
2.Вставте пропущені букви, поставте наголос, напишіть слова в алфавітному порядку :        (Кожне правильно написане слово – 1 бал)
       Д_путат, ап_тит, ас_альт, б_нзин, б_тон, в_лосипед, в_рблюд, гор_зонт,  
      д_ректор, д_циметр, автом_біль, банк_р, без_ахисний, осі_ій.
3.Визначте члени речення.                                                              (5 балів)
На галявині стоїть старий дуб.
4.Зробіть звуко – буквений аналіз слів :                                          (5 балів)
Піря, їжте.
5.Розберіть за будовою слова :                                                     (5 балів)
Золотий, хлібний.
6.Складіть розповідь за початком.   (Максимальна кількість балів – 30)
Моє дитинство…
Варіант 4
1.Добери та запиши приклади слів, що відповідають поданим звуковим моделям.                                              (Кожне правильно дібране слово – 1 бал)
{=  - - }; {=  - }
2.Склади текст розповідь про улюблене свято.      (Від 8 до 12 балів)
3.Добери до слів сміх та добро якомога більше спільнокореневих слів.   
                                                     (Кожне правильно дібране слово – 0,5 бала)
4.Продовж речення.
Троянда - це
Кішка – це                                                                      (Від 3 до 6 балів)
5.Запиши з ряду слів зайве слово, склади з ним речення.           (3 бали)
Довіра, довірою, довірливий, довіряти.
6.Складіть казку про портфель.
                                                            (Максимальна кількість балів – 30)
Варіант 5
1.Запишіть якнайбільше ознак до поданих слів.                                       (5 балів)
Осінь, квітка.
2.Запиши слова за алфавітом, постав наголос.                                            
 Завдання, ознака, олень, виразно, новий, предмет, черговий, яблуко, дочка, засуха, одинадцять.                                                                                    (8 балів)                                                                                                                     
3.Розбери за будовою слова.                                                                           (6 балів)
Підсніжник, гірський, осінній, книжечка.
4.Заміни вислови одним словом.                                                                     (4 бали)
Зарубай на носі –
Плутатися під ногами –
Водити за носа –
Потрапити на очі –
5.Склади текст за поданим зачином.                                                              
Настала зима. Біла ковдра несміливо огорнула землю.                   (12 балів)
6.Склади текст – опис улюбленої тваринки.                                             (12 балів)

Варіант 6
1.Поясніть, як ви розумієте прислівя?                                                    (10 балів)
Не помиляється той, хто нічого не робить.
У чужому оці порошинку бачить, а в своєму і пенька не помічає.
2.До поданих слів допишіть слова, від яких вони утворилися. Підкресліть чергування приголосних.                                                                           (5 балів)
Французький, ладозький, поліський, запорізький, поволзький, ризький, дрогобицький, товариський.
3.Виконайте завдання за зразком.
Зразок : земля – землі
Пл…че, в…чори, з…рно, кр…ло, п…ро, р…бро, ст…бло, в…сло, в…сна, с…стра, м…жа, кн…жки, с…рпи.
4.Випишіть іменники, які вживаються тільки у множині. Додайте до трьох слів можливі прикметники.                                                                            (5 балів)
Канікули, горіхи, дріжджі, зими, гнізда, шахи,шишки, чайки, морози, ножиці, тополі, щипці, сани, зірниці, ковзани, споруди, береги.
5.Розбери за будовою слова.                                                                     (6 балів)
Беззвучний, чорнявий, написаний.
6.Склади текст – розповідь на тему : «Наш клас»                                 (10 балів)

Варіант 7
1.Опишіть бал у королеви Зими.                                                              (8 балів)
2.Запишіть по два слова у яких були б букви я, ю, є, ї.                          (6 балів)
3.Поясніть, що означають слова.                                                              (7 балів)
Україна –
Дошка –
Підручник –
4.Напишіть, як ви уявляєте свято весняних квітів.
5.Вставте пропущені букви, поставте наголос, напишіть слова в алфавітному порядку :                                         (Кожне правильно написане слово – 1 бал)
Д_путат, ап_тит, ас_альт, б_нзин, б_тон, в_лосипед, в_рблюд, гор_зонт, д_ректор, д_циметр, автом_біль, банк_р, без_ахисний, осі_ій.
6.Склади текст – розповідь на тему : «Моя родина»                          (12 балів)


Варіант 8
1. Напиши казку за початком. Як дятлик провчив ледачого синка
    Жив собі у лісі дятлик із сім'єю. І були в нього два синочки. Кожного дня тато вчив їх, як дерева лікувати. Старший синок старанно вчився. А молодший...                                                                                            (8 балів)                                                                                                                                                                                                                                          
2. Склади ланцюжок слів (6 слів), де останній склад попереднього слова є першим складом наступного.                                                                (6балів)
Малина, ...                                                                                                                                                    3.До поданих словосполучень добери словоспо­лучення, в які входять слова з прямим значенням:
гарячий привіт —
світла думка —
глибока ніч —
залізна воля —                                                                                        (6 балів)
4. Допиши рядочки вірша.
Небо сонечком сіяє,
......зігріває.
. ......радіють,
......зеленіють.                                                                                                   (7 балів)
Варіант 9
1. Визнач та запиши кількість звуків у кожному зі слів.
Жолудь - ...
Троє - ...
Насіння - ... 
Дзюр­кіт — ...                                                                                                 
Якому зі слів відповідає ця звукова модель: - О = О = О                           (6 балів)
2. Продовж прислів'я:
Швидко казка мовиться ....
Нема товариша - шукай, а ....
Земля чорна, а ....
Мудрий не все скаже, що знає, а дурень ....                                                (7 балів)
3. Поясни значення українських народних ви­словів:
Закарбувати на носі —....
Двох слів докупи не зв'яже - ....                                                                    (7 балів)
4. Як називають одним словом:
Заклад, де виготовляють і продають ліки — ...
Сильний дощ — ...
 Топлене сало — ...
 Багато корів — ....
 Суху траву— …                                                                                             (8 балів)
5. Склади текст за поданою кінцівкою.
   Я дуже люблю і поважаю свою маму. Коли вона про­читає мій твір, то зрозуміє,як я її люблю, хоч дуже рідко кажу про це.
                                                                                                                      (10 балів)
Варіант 10
1. Склади текст. Добери заголовок.
   Як тільки спаде надвечір'я, солов'ї тут змагаються співочим хистом . Зійди у травні на Тарасову гору. І слухають цю солов'їну хвалу Кобзареві Дніпро, українське широке поле і вся Україна. І тебе зачарують співом солов'ї, З кожного гаю лине своя солов'їна пісня.
Варіанти заголовків: "Солов'ї"; "Тарасові со­лов'ї"; "Навесні".                 (8 балів)
2. До слів - назв предметів добери слова - назви ознак.                             (5балів)
Осінь - ... .
 Слово - ... .                                                                                                                                                                     
3. Відгадай слово.
Перший звук у цьому слові - приголосний, моя пара [з].
Другий звук - у ненаголошеному складі набли­жається до [е].
Наступний звук - сонорний приголосний, він є у слові пісня.
Голосний вказує на попередній м'який приго­лосний, він є у слові біль.
Приголосний, який завжди м'який.                                                             (9 балів)
4. Запиши слова у два стовпчики: споріднені слова і слова у різних граматичних формах.
Білий, білого, побілка, білизна, білому, білити, біленький, білим.            (7 балів)
5. Миколка припустився помилки у своїх запи­сах. Виправ і запиши слова правильно.
Бирези, шчедрий, зкинути, бесстрашний, лотчик,  моряк, льє, сидит, библіотека.                                                                                                                          
                                                                                                                          (5 балів)
Варіант 11
1. Склади текст. Добери заголовок.
   Як тільки спаде надвечір'я, солов'ї тут змагаються співочим хистом . Зійди у травні на Тарасову гору. І слухають цю солов'їну хвалу Кобзареві Дніпро, українське широке поле і вся Україна. І тебе зачарують співом солов'ї, З кожного гаю лине своя солов'їна пісня.
Варіанти заголовків: "Солов'ї"; "Тарасові со­лов'ї"; "Навесні".                 (8 балів)
2. До слів - назв предметів добери слова - назви ознак.                             (5балів)
Осінь - ... .
 Слово - ... .                                                                                                                             3. Відгадай слово.
Перший звук у цьому слові - приголосний, моя пара [з].
Другий звук - у ненаголошеному складі набли­жається до [е].
Наступний звук - сонорний приголосний, він є у слові пісня.
Голосний вказує на попередній м'який приго­лосний, він є у слові біль.
Приголосний, який завжди м'який.                                                             (9 балів)
4. Запиши слова у два стовпчики: споріднені слова і слова у різних граматичних формах.
Білий, білого, побілка, білизна, білому, білити, біленький, білим.          (7 балів)
5. Миколка припустився помилки у своїх запи­сах. Виправ і запиши слова правильно.
Бирези, шчедрий, зкинути, бесстрашний, лотчик,  моряк, льє, сидит, библіотека.
                                                                                                                          (5 балів)
Варіант 12
1. Запиши приклади слів до поданих звукових моделей:
[ = о - - о], [- о = о - о], [- о - о = : о], [- о = : о]                                          (5 балів)
2. Придумай речення зі словами: правіки, перга­мент, осоння, веретенце.
                                                                                                                         (4 бали)
3. Утвори словосполучення, з'єднавши слова, які підходять за змістом:
табун овець
стадо коней
зграя дітей       
група птахів
отара бджіл
рій корів                                                                                                          (6 балів)
4. Склади і запиши розповідь за зачином і планом.
Їдальня для птахів
   Петрик протягом літа й осені збирав зернята. З'їсть яблуко, а насіння вибере і сховає в торбинку. Вибирав зернята із дині та гарбуза.
   А взимку Петрик...
План
1. Заготівля зернят.
2. Облаштування годівнички. .  
3. Підгодівля пташок.
4. Пташиний бенкет.
5. Вдячні пташки.                                                                                       (10 балів)
Варіант 13
1. Поясни зміст фразеологізмів:
Як грім із ясного неба - ....
Обвести навколо пальця -…
Сидіти як на голках - ....
Сім п'ятниць на тижні — ....
Склади речення з одним із них.                                                                 (8 балів)
2. Склади фразеологізми із назвами тварин:
заєць;
душа ;
вовчий;
ведмежа .                                                                                                         (5 балів)
3. Склади казку "Чому ялинка зелена?" За пода­ним початком і кінцівкою.
   Завітала до подвір'я Зима. Вона побачила, що Осінь славно потрудилася. Спить березовий гайок, пташки замовкли. Тільки Ялинка не хоче скидати зелених хвої­нок. Розгнівалася Зима ...
    А Ялинка і тепер стоїть зелена.                                                              (6 балів)
4. Напиши твір за кінцівкою на тему "Нерозлуч­ні друзі".
   Якщо хочете їх побачити разом, прокиньтеся вранці. Вони завжди нерозлучні. Вночі відпочивають,разом. А вдень Троянда ховає подругу у свої пелюстки, бо та боїться Сонця.                                                                                          (7 балів)
5. Склади казку на тему "Що сниться Проліску під снігом".                (8 балів)
6. Напиши текст правильно, визначивши поча­ток і кінець речень.      (8 балів)
    З бузком у нас пов'язані спогади про місяць травень тоді природа постає у всій своїй красі кущі й дерева одягаються в пахучу зелень на луки вибігають яскраві квіти у лісі дзвінко щебечуть пташки тріпочуть крильцями метелики.                                                                                                                                                                                                                                     
                                                                                                                         (9 балів)
Варіант 14
1.     Словниково-логічний диктант — гра:
Ділянка землі, засіяна травою в парках;
Біля садиби глиняна посудина для приготування їжі в печі — ....
Скляний посуд для вживання напоїв — ....
Приміщення у житловому будинку, де тримають хатні речі - ....
Електричний прилад для розрівнювання ткани­ни - ... .                             (8 балів)
2. Спиши, постав наголос у словах:
Олень, вірші, множник, український,, читання, забавка.                           (5 балів)

3. Постав слова у формі звертання:
Друг -т- ... ; Галя — ... ; сусідка — ... ; Тетяна Васи­лівна — ...;.
бабуся —...; Валерій Андрійович —...; Дмитро —...; Олег Ігорович — ..;
                                                                                                                        (7 балів)
4. Поясни значення слів:
Беручкий, затям, довкілля, рожа, свита, калита, цебро, діжа, дядько.
                                                                                                                         (6 балів)
5.Напиши невеличкий твір на тему: "День, який мені найбільше запам'ятався". 
                                                                                                                        (10 балів)                                                                                          
Варіант 15
1. Визнач та запиши кількість звуків у кожному зі слів.                 (4 бали)
Жолудь -... зв.
 Троє — ... зв.
Насіння — ... зв.
Дзюркіт — ... зв.
Якому зі слів відповідає ця звукова модель: -о=о=:о
2. Продовж прислів'я: :                                                                           (6 балів)
Швидко казка мовиться.....
Нема товариша — шукай, а ....
Земля чорна, а ....
Мудрий не все скаже, що знає, а дурень ....

3.Поясни значення українських народних висловів:                                 (4 бали)
Закарбувати на носі — ....
Двох слів докупи не зв'яже — ....

4. Як називають одним словом:                                                               (6 балів)
Заклад, де виготовляють і продають ліки - ....
Сильний дощ — ... .
Топлене сало — ....
Багато корів — ....
 Суху траву — ... .
5. Склади текст за поданою кінцівкою.                                             (10 балів)                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
Я дуже люблю і поважаю свою маму. Коли вона прочитає мій твір, то зрозуміє, як я її люблю, хоч дуже рідко кажу про це.














Немає коментарів:

Дописати коментар